2. plass uten pallsjanser

Team Sonar Norway ligger på 2.plass i WC i Miami, men får ikke være med i medaljekampen.

2016-02-02
WebOrg

Sonaren ligger på andre plass i sin klasse i verdenscupen i Miami, men tar racene kun som trening. – Vi seiler alle race, men trekker oss etter målgang. Det er prisen vi  måtte betale for å få lov til å stille med trener i stedet for Per, forteller Marie Solberg på melding fra Miami.

I år består laget bare to seilere i Miami da, Per dessverre er sykemeldt på grunn av en skade. Marie og Aleksander har likevel trent hardt i dagene før regattaen, knekt noen koder og løst et problem de har jobbet med en stund.

–Både Jacob og Luka er med oss som trenere og de har byttet på å være ombord i Sonaren. Vi er fornøyde med utbyttet av treningen så langt, til tross for at Per ikke er her. Det er veldig nyttig for både Jacob og Luka å få noen timer i båten slik at de får en følelse av hvordan båten oppfører seg innenifra.

Under VM og verdenscupen i Melbourne tidligere i vinter opplevde Sonaren ofte å ha god høyde, men underskudd på fart.

– Selv om noe av dette problemet løsnet litt den siste uken, var dette et av de viktigste punktene vi tok opp under evalueringen i etterkant, og vi bestemte oss for at fart skulle være hovedfokus i Miami. Det er tidkrevende å jobbe med fart, og i løpet av den siste uken har vi fått med oss flere av de andre lagene her i Miami på mye fartstrening. Ettersom vi var veldig usikre på om vi fikk delta i regattaen uten Per, har vi lagt inn mange lange dager på vannet mens vi ennå hadde andre å seile med. Vi har nå klart å trimme om båten ganske drastisk og finne det fartsmoduset vi så langt har savnet. Følelsen i båten kjennes bedre, og til tider har vi seilt raskere enn de beste konkurrentene våre, skriver laget.

MTOTFLS

Ingen aktiviteter tilgjengelig for øyeblikket